Followers

Wednesday, September 10, 2014

Pelajaran 1 : Wuduk.

Air dalam baldi yang semacam tong sampah warna hitam itu saya tenung lama. Tak termampu rasanya nak berkumur bila mengenangkan, bukankah itu tong sampah? kenapa tadah air? Paip air surau di medan selera itu saya usaha pulas sekali walaupun maklum kelumpuhan air bercatu di Shah Alam.
"Kak Ha nak pergi beli mineral, lah" Saya sarung kasut kembali sebelum Saffiyah menanggal kan tudungnya.
"Air mineral buat apa?"
"Kumurlah" Sambil mata saya arahkan pada tong hitam yang macam seram tu. hehe..
Saffiyah senyum.
"Kumur tu sunat. Buat yang wajib saja kalau darurat" Terang Saffiyah sebelum saya mula mengingati yang selama ni tengok makcik-makcik masjid, selamba je minum air dan kemudian terus solat tanpa kumur. 
ok. Fine.


Pergi baca rukun wuduk.

6 comments:

  1. mungkin sebab dah terbiasa berkumur kan.... so tak terfikir plak yg tu perkara sunat je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula.. rasa mcm kena belajar lagi nih..

      Delete
  2. Yup. Bulan puasa kalau perhati ramai je yang berkumur masa berwuduk sedangkan puasa boleh jadi makruh kan. Min masa bulan puasa bila berwuduk tak berkumur pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak berbau ke mulut min, kalau tak kumur?

      Delete
  3. ehehehe..terlupa kan.. akak mcm sy, air berbau pun sy xnk berkumur.. jd, buat yg wajib je la..

    ReplyDelete