Followers

Tuesday, September 2, 2014

RM 500K.

"Majlis ni, lah harga RM 500K" Tukas abang Wak di sisi saya kepada isterinya. Dahi saya berkerut setelah telinga degil ni mencuri dengar perbualan suami isteri tersebut. Ok, khemah 9 biji ni bernilai RM 500K? Mari kita tengok.

Oh, saya belum cerita siapa abang wak ni, ya?
Beliau adalah jiran saya. Jiran warganegara bukan Malaysia yang telah menetap disini 33 tahun yang lalu. Yang saya selalu rimas setiapkali ketika membongkok, tertunggang terbalik bila basuh kereta, kawan-kawannya dan-dan lepak luar rumah dan pengakhiran kepada hal ini, saya selalu basuh kereta di carwash saja. Habis cerita. 

Mac 2014
Kak Yati menjengah diluar pagar rumah. Ada kerumitan di wajahnya. Saya mempelawa masuk sebelum dia dengan sungguh hati bercerita tentang tuan rumahnya menghalaunya sekeluarga dari rumah dengan cara menjual rumah yang disewanya kepada orang lain. Lalu, setiaphari orang tersebut datang menuntut rumah tersebut. (Okey, saya pun taktahu tindakan tuan rumah tersebut berhatimulia atau tidak sebab tidak tahu hujung pangkal cerita) Kak Yati, dulu sebelum berkeluarga, menyewa bersama abang Wak di rumah yang sama sebelum duduk berasingan setelah bekeluarga.
"Boleh ya, kak. Saya mau sewa" Ada sendu di hujung suaranya kepada bunda.
Bukan saya tak sudi sewakan rumah saya. Masih ada penjual duduk di rumah saya, manakala rumah kak Najihah, 90% perlu di repair.

8 comments:

  1. umah dia kot harga 500k..erkk..


    kak, sy beli umah ni pun sbb memula sewa, pastu tuan umah nk jual.. sbb mls nk pindah, beli jugak pdhl ada umah teres 2tkt kt taman sm harga lg murah.. menyesal!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah. rumah yg kak yati duduk tu dijual 500k. tu yg abg wak tu mcm perli..
      mm.. memang terasa syg. tapi anggap saja tiada rezeki ya?

      Delete
  2. ~gila ar, modal sampai setengah juta. mesti khemah vip tu macam dalam isatana kot. hahhaaa...

    ~oh, kawan2 wak ni la yang suka usha kau basuh kereta tu ye? cis...!

    ~bab sewa-menyewa ni, kena semak dulu perjanjian hitam putih dulu. walau pun budi bicara patut diambil kira...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haritu aku g kenduri org besar mpsj, khemah byk gila kot. 11 khemah. dahlah khemah baru, siap chandeliar berjurai.. pengsan $$$ (terasa rugi disitu..hehe)

      haah. tapi wak tu tak usha. member2 dia yg entah muncul dari mana. tetibe dan-dan merokok time tu juga. stress aku. hahaha..

      part ni, aku takleh komen sbb aku pun taktau hujung pangkal.. hehe

      Delete
  3. apa yg di usha oleh wak tersebut ketika anda membasuh kereta?


    ehhh

    ReplyDelete