Followers

Wednesday, May 14, 2014

Diari Seorang Cikgu Ganti.

"Zahim Asraf"
"Jadi, lepas konvo, apply cikgulah?" Tanyanya sambil menyusun buku pelajar yang habis ditanda.
"Eh, taklah. Saya nak apply Jurutera. Ini sementara saja" Terang Zahim menarik kerusi untuk duduk. Sesi persekolahan petang masih belum bermula selagi loceng untuk berhimpun belum berbunyi.
"Oh, engineering background ke? Bolehlah ajar Fizik. Form 4, lansung takde cikgu Fizik.." Dan cerita tentang subjek Fizik berakhir di situ saja kerana Cikgu sesi pagi tadi melancarkan perang rebut kerusi dengannya bila saja dia kembali dari perhimpunan ke bilik guru.

8 Mei 2014/Surau Pelajar Sebuah Sekolah Menengah harian di Bandaraya Kuala Lumpur
Hujung seluar dilabuhkan selesai wuduk diambil. Gelagat 3 pelajar lelaki melipat sejadah dalam surau dengan tekun menarik perhatiannya. Dia cam budak-budak tersebut sebab pernah relief subjek matematik sebelum ni. Apahal rajin gila budak form 1 ni?
"Ustazah suruh kitorang lipat sejadah kat surau"
"Kenapa pula?"
"Sebab sejadah bersepah" Jawab salah seorang pelajar tersebut. Selesai solat asar, Zahim melipat sejadah sebelum ditegur dari belakang.
"Cikgu tahu, surau ni berhantu?"
Dia pura-pura menunjukkan muka berminat.
"Selalu ada bunyi-bunyi pelik dalam surau ni. Contohnya.." Lekas salah seorang dari mereka menendang pintu penuh perasaan untuk menghasilkan bunyi. Konon macam seramlah tu.
"Oh, bahaya juga macamtu..Kena baca Yaasin lah reramai dalam surau ni" Zahim masih dalam mood lakonan. Layankan sajalah. Zahim beredar menuju ke kantin sekolah memandangkan operator telefonnya di tahap Edge apabila berada dibilik guru. Berlonggok pelajar tadi mengekor dan kemudian, duduk bersamanya dan dia mula tersedar bila terdengar suara Penyelia Petang menjerit ke arah pelajar-pelajar yang duduk semeja kantin dengannya..
Aduhai.. akal memonteng memang panjang. ;p

"Habis macamana?" Tanya Zahim pada saya. 
Kena, lah tu. Cikgu loyar buruk, anak-anak murid double loyar buruk..bhehehe..
"Apa susah, ambil kabel letrik yang live tu, kasi current kat diorang sahaja!" kekeke.. (sila tonton drama 'Cikgu Gangster' di Astro Prima).

7 comments:

  1. kalau surau pun berhantu apatah lagi jamban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenkonon cikgu takutlah tu.. hehe

      Delete
    2. berani nya hantu tu nak masuk surau? hantu beriman kot?

      Delete
  2. suran berHan**.. >_<

    seram la..

    salam singgah dr

    http://afasz.blogspot.com

    ReplyDelete