Followers

Wednesday, March 26, 2014

Customer Service Yang Berjaya (Part 1).

Bidang tugas yg terlalu banyak 'cum', menjadi sangat gembira bila kau gembira dan boleh buat semua hati orang turut gembira. Selain meluluskan lesen, kau juga perlu memberi bahu dan mungkin menggunakan beberapa minit masa kerja untuk menghayati masalah yang dialami oleh pelanggan. Melalui label ini, akan saya sharekan pengalaman menjadi perkhidmatan pelanggan yang berdedikasi. 

"Lepastu, macamana nak print?"
"Cuba tengok belah kiri, ada gambar printer tak?"
"Ok. Eh, tapi komputer saya tiada printer"
Takde printer ya..? Saya ketap bibir. Geramnya..
"Cuba encik pergi pada komputer yang ada printer dan cetak"
"Ok. Tapi, awak tunggu di talian tau. Tunggu tau"
T_T
"Tak boleh pun print.."
Ada rasa nak menangis?
"Encik guna printer apa? Klik di destination, change pada printer yang bersambung dgn pc encik.."
Tetiba, kau juga kena jadi orang IT.
"Oh, belum. Ok. dah"
"Itu sajakah?" Tanya saya, formality. Sedang, di hadapan saya, seorang lagi pelanggan sedang menunggu.
"Err.. kat UTC ada SSM tak?"
T_T . T_T Tetiba kau jadi google map
 SSM apa bendalah.. kenapa tak tanya SSM? Kenapa tanya i..? T_T
"Setahu saya SSM ada di KL Sentral"
"Ok, tapi, tingkat berapa, ya?"
Tingkat berapa? Tingkat berapa SSM? Keliru betul. Sekarang ni, saya kerja di SSM ke tempat kerja sekarang..? T_T
"Encik pergi KL Sentral, masuk lobi, kat kaunter dia nanti encik tanya tingkat berapa, ya?"
Sambil saya doa-doa dalam hati supaya tiada soalan yang mengarut-ngarut macamtu lagi.

Ok, sekarang nak buat part time di customer service Celcom..
Ada part seterusnya.

11 comments:

  1. Dey bradah! Cara melantak tak mau tanya ka?!!!

    Eh, part time maxis la. Baru pagi tadi aku ada kacau sorang awek maxis suara merdu. Hahahaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. byk terima soalan mengarut, tapi usaha juga bantu setakat yg tahu.
      nanti aku try apply.

      Delete
  2. huhuhu.

    aku target ni acik2 tua nak senang dapat jawapan

    :)

    ReplyDelete
  3. Amboi.. kena serba tahu ni, nak-nak talian itu direkod pula kan? hehe

    ReplyDelete
  4. Kerjaya yang perlu kesabaran yang tinggi...
    Salam ukhuwah dari bunda...

    ReplyDelete
  5. Alahai, siannya.. hihi.. tp bgslah awak, pndai jwb.. klu lady mmg xmampu.. huhuhu

    ReplyDelete